Formulė

Bendruomenė ir socialiniai ryšiai

„Vienintelis būdas turėti draugą yra būti tokiu“

― Ralph Waldo Emerson

Ši gyvenimo sritis yra apie jus ir jūsų santykį su kitais žmonėmis. Ji apibrėžia, kiek laiko skiriate socialiniam gyvenimui bei dalyvavimui įvairiose bendruomenės veiklose. Ką laikote bendruomene yra reliatyvu. Tai gali būti jūsų draugų ratas, santykiai su kaimynais, bažnyčios ar religinės grupės nariais, dalyvavimas kokios nors socialinės grupės veikloje (prie kurios save priskiriate), veikla visuomeninėje organizacijoje, veiklos su draugais ir pan. – viskas, kas nėra šeima arba darbas. Žinoma, jei laisvalaikį leidžiate su savo kolegomis (-ėmis) po darbo – jie (jos) gali būti dalis jūsų bendruomenės ir persidengti su darbo sritimi.

Draugai ir geri santykiai su jais prisideda ne tik prie geros emocinės, bet ir prie fizinės sveikatos, asmeninio augimo, visaverčio poilsio, stiprios savivertės ir kitų pozityvių dalykų jūsų gyvenime. Mirties patale žmonės kur kas dažniau gailisi nutrūkusių ryšių su draugais nei nepadarytų darbų.

Atsiradus profesiniams ir / arba šeimos įsipareigojimams, laikas skiriamas socialiniam gyvenimui paprastai sumažėja. Norėdami jį išlaikyti aktyvų dažnai tenka dėti papildomas pastangas palaikyti ryšius su draugais ir bendruomenės nariais, inicijuoti susitikimus, organizuoti bendras veiklas, tuo pačiu priimant ir kitų asmenų kvietimus susitikti ir kur nors dalyvauti. Socialinis gyvenimas sukuria ypatingai palankias galimybes derinti įvairias gyvenimo sritis – laisvalaikį, sportą, poilsį, šeimos laiką. Turint vaikų, gali būti lengviau organizuotis kokias nors veiklas ar išvykas su vaikų turinčiais bičiuliais. Pavyzdžiui, išvykti pastovyklauti su keliomis draugų šeimomis prie ežero (šeimos laikas + socialinis gyvenimas + bendruomenės stiprinimas + aktyvus laisvalaikis / sportas). Arba, kartu su draugais pradėti sportuoti, užsiimti kokiu nors hobiu ir pan. Galimybės neribotos!

Kaip rasti daugiau laiko?

Šiuo atveju rasti laiko reiškia aktyviai jo ieškoti ir jo skirti. Pagalvokite, kaip šią gyvenimo sritį galite įpinti į kitas. Įtraukite savo šeimą ir draugus į veiklas kartu! Taip ir stiprinsite bendruomenę ir praleisite kokybiškai laiką kartu.

Nuo ko pradėti?

Planuokite laiką socialiniam gyvenimui. Nepalikite socialinio gyvenimo savieigai, aktyviai planuokite ir rezervuokite laiką tam iš anksto savo kalendoriuje. Jei to nedarysite, didelė tikimybė, kad šį laiką užims kitos veiklos, atsiradusios čia ir dabar.

Jei esate aktyvus žmogus, gali atrodyti, kad niekam neturite laiko, o su draugais susitiksite, kai labiau atsilaisvinsite nuo darbų rutinos. Tokia diena gali taip niekada ir neateiti, jei neįdėsite pastangos suplanuoti kažką konkrečiai.

Palaikykite gyvą bendravimą. Pokalbiai su žmonėmis gyvai gali pakelti nuotaiką bei pripildyti energijos kaip niekas kitas. Ne kiekvienas žmogus ir ne kiekvienas pokalbis automatiškai pakelia ūpą, bet mes visi pažįstame bent vieną žmogų savo gyvenime, su kuriuo dažniausiai pasišnekėjus telefonu ar susitikus gyvai, visi rūpesčiai nublanksta, o kūnas ir protas prisipildo pozityvios energijos. Stenkitės susitikti ar pabendrauti telefonu (svarbu, kad tai būtų pokalbis balsu, o ne raštu) bent kartą per savaitę su jus įkvepiančiais, įdomiais, pozityvios energijos kupinais žmonėmis, kurie jus veikia teigiamai bei suteikia energijos, įkvėpimo ir įžvalgų.

Įtraukite draugus į svarbiausius gyvenimo įvykius. Tarkitės, konsultuokitės, dalinkitės idėjomis ir įžvalgomis, švęskite pasiekimus ir laimėjimus, minėkite svarbias gyvenimo akimirkas kartu – dalinkitės savo gyvenimu ir kurkite bendruomenę iš mylinčių ir jus palaikančių žmonių. Tai yra didžiulė jėga jūsų gyvenime, galinti būti kartu ne tik laimingomis akimirkomis, bet ir palaikyti bei pagelbėti sunkiuose gyvenimo etapuose.

Sustiprinkite bendruomenę darydami tai, ką mėgstate. Pagalvokite apie veiklą, kurią norėjote pradėti arba vystyti, bet niekada tam neradote (o gal neieškojote) laiko ir sujunkite ją su savo indėliu į bendruomenės stiprinimą (net jei tik jūsų draugų ir artimų žmonių tarpe). Mėgstate skaityti? Pradėkite savo knygų klubą arba prisijunkite prie jau egzistuojančio. Norėtumėte daugiau judėti? Pakvieskite grupę draugų į kasmėnesines išvykas į gamtą (ir paprašykite, kad kiekviena(s) jų atsivestų po vieną žmogų). Patinka gaminti? Pakvieskite artimus žmones į vis kitos šalies virtuvės puotą kartą per du mėn. Idėja paprasta – įtraukite kitus žmones į kažką, ką mėgstate daryti, bet šiuo metu nedarote. Socialinis įsipareigojimas kitiems žmonėms išjudins jus pačius ir sustiprins bendruomenės jausmą (o gal ją ir sukurs).

Prisijunkite prie bendruomeninių iniciatyvų. Jei nenorite įsipareigoti kažkam, kas užimtų daug jūsų laiko kiekvieną savaitę ar mėnesį, galbūt galite prisijungti prie vienkartinių arba retesnių, kasmetinių iniciatyvų. Pavyzdžiui, pavasarinės talkos su kaimynais jūsų rajone, akcijos „Darom“ (https://www.mesdarom.lt/), kalėdinių vainikų pynimo dirbtuvių, pyrago kepimo Pyragų dienai (minima lapkričio 6 d.) ir pan.

Prisijunkite prie savanorius priimančių organizacijų veiklos. Lietuvoje veikia daug organizacijų, priimančių savanorius. Tai puikus būdas prisidėti prie geresnio pasaulio kūrimo ir suaktyvinti savo socialinį gyvenimą.

Telieka išsirinkti, kurioje srityje norėtumėte padėti. Štai keletas organizacijų, kurios visada ieško papildomų rankų:

Daugiau savanorystės idėjų visoje Lietuvoje rasite čia.

Pasidomėkite ir vietinėmis iniciatyvomis. Pavyzdžiui, savo bendruomenėje, vaikų mokykloje, universitete, bažnyčioje, kurioje lankotės, paklausinėkite draugų, pažįstamų ir pan. Pasaulis pilnas galimybių, tereikia skirti tam noro ir laiko.

Neatlygintina veikla, kuri teikia prasmę ir kuria vertę bendruomenei praturtina ir asmeniškai pozityviomis emocijomis ir teigiama energija. Kai kuriose šalyse savanorystė ir kita veikla bendruomenės labui yra labai paplitusi. Pavyzdžiui, JAV gyventojai įvairiai savanoriškai veiklai vidutiniškai skiria 52 val. per metus. Eurostat duomenimis, į savanorišką veiklą įsitraukia 19 proc. Europos gyventojų (16,3 proc. Lietuvoje); daugiausiai Norvegijoje (48 proc.), mažiausiai – Rumunijoje (3,2 proc.).

NAUDINGOS NUORODOS

Total Leadership: Be a Better Leader, Have a Richer Life (Steward D. Friedman, 2014). Knygos autorius darbo ir asmeninio gyvenimo derinimą pateikia kaip skirtingų sričių papildomumą, išskirdamas keturias svarbiausias: darbą, namus, save ir bendruomenę. Pateikia daug praktiškų patarimų, kaip jas visas derinti ir supinti į gyvenimą, kurį norite nugyventi.

Together: Why Social Connection Holds the Key to Better Health, Higher Performance, and Greater Happiness (Vivek H. Murthy, 2020). Apie socialinių ryšių teigiamą poveikį žmogaus gyvenimui ir patarimus, kaip ryšius sustiprinti.

Year of Yes (Shonda Rhimes, 2016). Šiek tiek kitokio žanro knyga, kviečianti su autore pabūti vienerius metus trukusiame eksperimente gyvenimui sakant „taip“. Taip kvietimams dalyvauti įvairiose veiklose, priimant kitų žmonių pasiūlymus, taip socialiniam gyvenimui. Įkvėpianti knyga atverti savo laiką ir dėmesį bendruomenei bei parodanti, kad iš to daugiausia naudos gauna pats žmogus.

The Art of Showing Up: How to Be There for Yourself and Your People (Rachel Wilkerson Miller, 2020). Draugauti su kitais žmonėmis ir šias draugystes išlaikyti per gyvenimą yra sunku. Autorė rodo, kaip moderniais technologijų laikais skirti kokybišką dėmesį gyvam ryšiui su kitais žmonėmis ir puoselėti draugystes, neapmirštant pradėti nuo savęs ir draugystės su savimi.

 

Klausimai? Komentarai? Pasiūlymai? formule@daugiaubalanso.lt